Φαντάσου, ότι σε λιγότερο από μια ώρα, έχεις συνέντευξη για την δουλειά που επιθυμείς τόσο καιρό να αποκτήσεις. Έχεις ετοιμάσει προσεκτικά το βιογραφικό σου, έχεις ήδη κάνει “πρόβα” τα λόγια που πρόκειται να πεις, αλλά και πάλι σαν κάτι φαίνεται να λείπει. Ίσως τελικά να μην γνωρίζεις πώς ακριβώς να “πουλήσεις τον εαυτό σου”. Υπάρχει όμως, σωστός και λάθος τρόπος και ποια είναι άραγε εκείνα τα βήματα που θα κάνουν τον εργοδότη να σε προσλάβει αστραπιαία ; Πρώτα από όλα, κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός, για αυτό και τα όπλα που θα επιστρατεύσει ο καθένας από εμάς για να πετύχει τα όνειρά του, θα είναι τελείως διαφορετικά. Ωστόσο, υπάρχουν και κάποια κοινά στοιχεία, τα οποία δεν περνούν απαρατήρητα και είναι απολύτως απαραίτητα και χρήσιμα .
Αρχικά,ένα από τα κυριότερα είναι η εμφάνιση.Το πρώτο πράγμα που βλέπει κάποιος, είναι η εξωτερική εικόνα και με τον όρο αυτό, δεν αναφερόμαστε στα φυσικά χαρακτηριστικά του προσώπου και του σώματος αλλά στα ρούχα που έχει επιλέξει, λαμβάνοντας υπόψη το πλαίσιο της εργασίας, την τσάντα που ενδεχομένως θα κρατάει, την περιποίηση των μαλλιών και των άκρων του. Για παράδειγμα, αν κάποιος εργάζεται σε μια τράπεζα ή κάποια επιχείρηση, η συνήθης ενδυμασία είναι πιο επίσημη . Συνεπώς, θα ήταν ωφέλιμο, να μπορούμε να προσαρμοστούμε στο γενικότερο πλαίσιο του εργασιακού περιβάλλοντος.
Έπειτα, πολύ σημαντικό ρόλο έχει η γλώσσα του σώματος και η παραγλώσσα. Όσον αφορά το πρώτο κομμάτι, βασικό στοιχείο του χαρακτήρα και της διάθεσής μας, είναι η στάση του σώματός μας. Για παράδειγμα, αν κάποιος καμπουριάζει, είναι σκιθρωπός, έχει σταυρωμένα τα χέρια και τα πόδια του και αποφεύγει την οπτική επαφή, αυτό που όλοι θα συμπεραίναμε, είναι ότι νιώθει άβολα ή αμήχανα. Αντίθετα αν κάποιος έχει έξω το στέρνο, ψηλά το κεφάλι, κρατάει μια σταθερή οπτική επαφή και χαμογελάει, αυτόματα θα μας ενέπνεε εμπιστοσύνη και θετική ενέργεια. Το ίδιο ισχύει και για την παραγλώσσα, την μη λεκτική επικοινωνία, δηλαδή τον τόνο, την χροιά, την ένταση της φωνής αλλά και τις πιθανές παύσεις ανάμεσα στις προτάσεις μας.
Σχετικά με την λεκτική επικοινωνία σημασία έχει το μήνυμα προς τον εργοδότη, να είναι απλό, ξεκάθαρο και εντός του θέματος. Τι σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει ότι στα λίγα λεπτά που θα μας δοθούν να παρουσιάσουμε τον εαυτό μας, να αναφερθούμε σε εκείνες τις πτυχές του εαυτού μας που θα τραβήξουν περισσότερο την προσοχή και το ενδιαφέρον του συνομιλητή μας και όχι να περιγράψουμε όσα βρίσκονται στο βιογραφικό μας. Να είσαι σίγουρος, ότι για να περνάς αυτή τη στιγμή από συνέντευξη, ο υπεύθυνος έχει ήδη κοιτάξει το βιογραφικό σου και θέλει τώρα να δει κάποιες επιπρόσθετες δεξιότητες καθώς και τον τρόπο που σκέφτεσαι και αλληλεπιδράς με το περιβάλλον γύρω σου. Τέλος, όσον αφορά το βιογραφικό, μια απαραίτητη επισήμανση είναι να καταγράφεις με ειλικρίνεια τις ικανότητες και δεξιότητές σου, αλλά και να μην υπερβαίνεις σε έκταση τις 2 σελίδες .
Επομένως, όλα τα παραπάνω, αποτελούν σημαντικά στοιχεία ώστε να παρουσιάσεις και εσύ με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον εαυτό σου και να καταφέρεις στο τέλος να κατακτήσεις την δουλειά που ονειρεύεσαι. Αν λοιπόν θέλεις και εσύ να μάθεις περισσότερα για το πώς να αναπτύξεις τον εαυτό σου μπες στο https://aiesec.gr/intern/ και μάθε περισσότερα για τις ανταλλαγές πρακτικής άσκησης στο εξωτερικό που πραγματοποιεί η AIESEC.
Εσύ, πώς θα “πουλήσεις τον εαυτό σου”;